25 maj 2018

Sommarsmuts

Smutsiga små tassar har hållit min hand idag.
När matte behöver vila så vet en katt självklart om det och hjälper till så gott hon kan
och vi har tillbringat många timmar tillsammans idag.
Ibland kan man undra vad hon har för sig men 
om man vet att det just där, bredvid stocken, ligger lite sand, då förstår man varför det är så mysigt att ligga just där.
Sand är oändligt mycket bättre än gräs om katten själv får välja och Luna väljer alltid det bästa (förutom när hon väljer huggorm).

På vägen till brevlådan är en buske helt översållad av små gula blomklasar. 
Jag tror aldrig jag sett den blomma tidigare men den måste ju ha blommat flera gånger under de fyra år vi bott vid havet, kanske inte med så många blommor som i år för allt blommar ju mer än vanligt den här försommaren.
Jag kände inte igen blommorna men lilla dot upplyste mig om att det är berberis. Bra att veta, den går ju faktiskt bra att färga tyg och garn med!

Jag stickar lite här och lite där på Fine sand-koftan. 
En ärm är klar, den andra är påbörjad och ganska mycket återstår på kroppen. 
Jag stickade en lång ärm i stället för en 3/4-ärm som mönstret föreslår sittandes i halvskuggan på altanen.
Nu ska jag sätta mig inne intill en katt en stund, en katt med sommarsmutsiga små tassar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar